Penerbit: Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni
P-ISSN: 14112051
E-ISSN: 2603928
DOI: http://dx.doi.org/10.23960/aksara
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Umum Arsitektur
Artikel (10)
Analysis of the effectiveness of WhatsApp in improving online learning English
This research was a quantitative study using a questionnaire instrument. This study aimed to determine the responses of students of SMP Negeri in Bandar Lampung in the learning process using the WhatsApp application and to analyzed its effectiveness from the results of the questionnaire. Students in...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 2 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 185 – 190 | 2020
Seloko pada acara lamaran masyarakat Melayu Jambi: Tindak tutur Searle
The society of Malay Jambi has an oral tradition in the form of seloko which can be found in the marriage proposal event. Nowadays, the existence of seloko in the midst of the globalization era begins to be threatened and rarely found. This research is one of the way to document and preserve seloko ...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 2 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 156 – 168 | 2020
The influence of Frayer model strategy towards students’ vocabulary mastery at the eighth class of SMPN 26 Bandar Lampung in 2017/2018
Students’ vocabulary mastery is influenced by many factors. One of them is the technique, which the teachers use in teaching. In this research, the writer applied Frayer Model Strategy to teach vocabulary in the classroom. Then the writer analyzed the result of the technique in order to know its i...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 2 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 145 – 155 | 2020
Hubungan antara motivasi berprestasi dan pengetahuan pembuatan tes dengan kualitas soal buatan guru sma dalam mata pelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra di Kota Pangkalpinang
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui, 1) hubungan antara motivasi berprestasi dengan kualitas soal buatan guru SMA dalam mata pelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 2) hubungan antara pengetahuan pembuatan tes dengan kualitas soal buatan guru SMA dalam mata pelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 2 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 133 – 144 | 2020
Aplikasi content language integrated learning (CLIL) berbasis proyek terhadap peningkatan kemampuan berbahasa Inggris mahasiswa
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji  dan menginventarisasi faktor-faktor apa saja yang mendukung atau menghambat pembelajaran Bahasa Inggris melalui Pendekatan Content Language Integrated Learning berbasis projek pada MKU Bahasa Inggris di perguruan tinggi di Lampung. Penelitian ini berorientas...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 2 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 169 – 184 | 2020
Self-Efficacy Analysis of EFL Student with Digital Game Experiences
The English lessons in the school curricula are designed to be a benchmark of student foreign language competency measurement. To succeed in every single aspect of the lesson, students need to enhance their will and motivation so they can fulfill all the needs and complete it. Self-efficacy is one o...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 1 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 17 – 32 | 2020
TINDAK TUTUR DALAM TEKS KEPEWARAAN
Penelitian ini mengkaji tindak tutur yang terdapat dalam teks kepewaraan. Tindak tutur ini sangat khas mengingat tujuan yang ingin dicapai oleh teks berbeda dengan teks lainnya. Penelitian ini berjenis kualitatif deskriptif dalam linguistik. Data berwujud tuturan pewara. Data diambil dari teks pewar...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 1 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 33 – 40 | 2020
Digital native students’ perceived competence on digital literacy: A study of digital native students at a private Islamic junior high boarding school
The development of digital technology affects human life, especially for those born in the digital era (digital native). This can be seen from several aspects such as aspects of social life and learning styles that are different from previous generations. The digital native generation mostly spends ...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 1 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 74 – 87 | 2020
Teacher’s belief and its implication on integrating CALL
These days, the development of science and technology achieved has contributed to the advance in language teaching and learning. Nowadays, language teachers utilize computer and internet with their software and facilities for the purpose of teaching and learning activities in the classrooms. The use...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 1 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 57 – 73 | 2020
Kesantunan imperatif guru bahasa Indonesia dalam interaksi kelas
Kesantunan merupakan salah satu aspek yang perlu diperhatikan dalam berkomunikasi, termasuk interaksi antara guru dan siswa dalam proses belajar mengajar. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan bentuk kesantuan imperative oleh guru terhadap siswa dalam interaksi kelas. Metode yang digunakan adalah...
Aksara: Jurnal Bahasa dan Sastra; Vol 21, No 1 (2020): AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra; 88 – 101 | 2020